• De Kippenactie 2021 is een groot succes geworden. Zaterdag 18 december zijn daarom honderden kippen huis aan huis bij de prijswinnaars bezorgd. Deze actie heeft al een lange historie, waarvan het leuk is om hier eens wat meer over te vertellen.

    De eerste, toen nog Konijnenactie, was in 1968! De toen net opgerichte Jeugdcommissie kwam met dit initiatief. Het eerste jaar werden er 10 dozen met lootje verkocht. Uiteraard werd de actie in “Dirkshorns dagboek” in het Kontakt van 16 oktober 1968 aangeprezen. Zo was een aanvankelijk vergeefs verzoek gedaan of men konijnen voor deze actie beschikbaar wilde stellen. Een tweede oproep had meer succes.

    De dames Rens, Dam en Duinkerken werden zelfs vaste konijnenfokkers voor de Kerstactie (zie afbeelding hieronder).

    Aanvankelijk kwam de opbrengst ten goede aan de Jeugdafdeling maar inmiddels spekt de opbrengst de clubkas. Dus dit jaar is het de 54 ste keer dat de lotenverkopers bij u aan de deur komen. Zo’n 35 lotenverkopers gaan op pad. Ook zijn er een vast aantal personen die op hun werk collega’s tot het kopen van een lot proberen te verleiden. Nog steeds wordt de beproefde methode gehanteerd waarbij het nummer op het lot, de prijs van uw lot bepaald.

    Al jarenlang blijkt dit een succes formule. 100 Dubbel gevouwen lootjes, in een Willem II ijzeren sigarenblikje, genummerd van 1 t/m 100. Als je geluk hebt koop je een paar lootjes voor weinig geld en bij pech ben je een paar gulden/euro kwijt. Vooral als er in het begin wat lagere lootjes getrokken worden wordt het steeds aantrekkelijker om nog maar een paar extra lootjes te trekken. Per doos worden inmiddels 7 prijzen uitgeloot.

    Bij elk doosje is een intekenlijst gevoegd waarop achter de nummers de naam van de koper wordt genoteerd. Als alle lijsten zijn verkocht en weer zijn ingeleverd op het loterijbureau kan de officiële trekking plaats vinden. In de begin jaren werd dit onder streng toezicht van de “dorpsveldwachter” gedaan. Jarenlang gebeurde dit zeer gastvrij bij Willem en Door Dekker. Na het officiële gedeelte werd het altijd heel gezellig en heel laat maar toch ging men de volgende dag in de wijde omgeving op pad om de prijzen uit te delen. Afsluitend werd de uitslag in het Kerstnummer van het Kontakt gepubliceerd.

    Het uitdelen van de prijzen bracht soms hilarische momenten met zich mee. Het klein vee was ooit in dozen ingeladen in een geleend bestelbusje maar bij een abrupte stop dartelden de kippen en de konijnen door het busje van schrik de nodige uitwerpselen achterlatend. Het verhaal gaat dat het busje, zonder dat het schoongemaakt was, weer bij garage De Goede werd ingeleverd.

    Na drie jaar ging men over op en geslachte kalkoen en een geslachte kip maar niet veel later werden alleen nog diepvries kippen als prijs uitgedeeld. Bij niet thuis zijn van de prijswinnaar, werd de kip in een plastictas aan de voordeur gehangen. Echter waren er wel eens bewoners die uitsluitend gebruik maakten van de achterdeur en zo heeft er wel eens iemand kipresten aangetroffen, achtergelaten door de kat van de buren...

    In het topjaar in 1979 werden maar liefst 117 dozen met lootjes verkocht! Vooral Ma de Boer en Mieke Smit en Cees Arensman waren in deze tijd topverkopers. In 12 jaar steeg de verkoop dus van 10 naar 117 dozen (opbrengst f 3500,-!). Grietje en Hans Smit namen vele jaren het vouwen van de lootjes voor hun rekening!

    De laatste jaren ligt dit de verkoop rond de 50 dozen en dit jaar 2021 werden 343 prijzen uitgedeeld dus wederom een succesvolle actie. De overgang van de gulden naar de Euro is stilzwijgend verwerkt.

    Ook worden veel dozen verkocht bij bedrijven. Bij het voormalige ECN in Petten werden eens maar liefst 50 kippen afgeleverd. Soms werd de kip in het bedrijfsrestaurant direct klaar gemaakt voor gebruik. Ook werd er wel eens door een winnaar niet helemaal netjes met de gewonnen prijs omgegaan. De ontvangen prijs werd in de bovenste bureaula gelegd. Maar als je deze dan voor een extra lang Kerstweekend vergeet mee naar huis te nemen is de lucht in het kantoor na dit weekend niet om te harden.

    Vorig jaar zijn de lootjes vanwege de corona pandemie per digitale inschrijving verkocht, heel iets anders maar toch ook succesvol. Een ding is er al die jaren niet veranderd en dat is het advies om vooral elk jaar lootjes te blijven kopen! Jaarlijks is de opbrengst een welkome aanvulling in de clubkas!